În 2018, ultimul an pentru care există orașe publice, piața de restaurante, cafenele, baruri și cantine din România era evaluată la 15,8 miliarde de lei. Pe fondul creșterii generale a consumului, 2019 a adus, cu siguranță, o creștere și în acest sector.
Însă această creștere nu este deloc uniformă, ci există mari diferențe între, pe de o parte, marile orașe și în special București, și, pe de altă parte, orașele mici și zona rurală.
Astfel, capitala este, detașat, cea mai importantă piaţă, având o contribuţie de o treime la total. Această pondere variază de la 21% în cazul barurilor la peste 35% în cazul restaurantelor și al cantinelor. Asta, în condițiile în care, ca populație, București reprezintă doar 10% din total.
Care sunt explicațiile acestor cifre? Daniel Mischie, CEO al grupului City Grill, cel mai mare jucător cu acţionariat local, dar și preşedinte al Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA), a găsit trei explicații principale:
- oferta bogată: „În primul rând pentru că găzduieşte circa o treime dintre localurile de tip restaurant.“
- veniturile superioare: „În al doilea rând pentru că aici există un consum fabulos corelat cu veniturile medii mult peste cele de la nivel naţional.“
- educația: „În al treilea rând contribuie şi educaţia şi anume faptul că în provincie oamenii au o disponibilitate mai redusă de a ieşi la restaurant, în Bucureşti acesta e deja un stil de viaţă“.
El adaugă faptul că, în ceea ce privește piața de restaurante – deci fără baruri, cantine și cafenele – cele mai mari 10 orașe din România acoperă aproximativ 90% din țară. În restul țării, mersul la restaurant este practicat extrem de rar.
Concurs cu premii în bani, oferite în luna iunie de site-ul nostru – Află cum poți să câștigi