În ianuarie și februarie, numeroase magazine afișează reduceri semnificative, menite să atragă cumpărătorii. Directorul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, îi avertizează pe clienți, prin intermediul propriei pagini de Facebook, să fie cât se poate de atenți la prețurile articolelor și la reducerile false, vorbind despre toate tipurile de nereguli descoperite în trecut, în ceea ce privește reducerile.

 

reduceri de iarna

Ofertele mincinoase descoperite în anii anteriori

Sursa citată oferă amănunte despre tipurile de oferte înșelătoare descoperite în anii anteriori de inspectorii de la protecția Consumatorilor.

  • existau afișe cu „reduceri până la 50%“, dar la data și ora controlului în unitate nu exista nici măcar un articol cu reducere de 50%;
  • erau afișate reduceri promoționale fără a fi specificate produsele care beneficiau de aceste reduceri, în condițiile în care nu toate produsele din magazin se vindeau cu preț redus;
  • prezentarea într-o formă ambiguă a promoțiilor; mai precis, existau afișe cu „reduceri de la 29,99“, ceea ce inducea consumatorul în eroare, acesta putând să înțeleagă că procentul de reducere se aplică de la baza de 29,99 de lei;
  • încălțăminte la care bulina roșie cu care erau semnalizate produsele ca fiind cu preț redus menționa reducere de până la 30% și de până la 50%, dar în realitate aceste reduceri s-au constatat a fi de până la 29,17%, respectiv 49,06%.
  • diverse articole reduse cu până la 50%, grupate pe un suport special însoțit de afișul de culoare roșie „50%“, în subsol precizându-se însă, cu caractere foarte mici, „reduceri de până la 50% la produsele marcate prin eticheta de reducere“;
  • s-a constatat practica comercială înșelătoare prin expunerea la comercializare a unor produse textile aflate în soldare, în anumite zone ale magazinului, semnalizate prin afișe de informare cu mențiuni precum „Totul la 49,90 lei“, „Totul la 39,90 lei“, „Totul la 29,90 lei“ sau „Totul la 19,90 lei“, sugerând ideea că toate produsele din zonele respective pot fi achiziționate la prețul indicat. În realitate, fiecare produs din zonele respective avea eticheta de preț individual, pe care era menționat prețul la valoarea afișată pe panou.

 

Cum eviți să devii victima unor înșelătorii

În aceste condiții, cumpărătorii trebuie să fie extrem de vigilenți, pentru a nu fi păcăliți de magazine.

Iată câteva sfaturi pe care le oferă Paul Anghel, pe pagina sa de Facebook:

• orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior barat, fie prin mențiunile „preț nou“, „preț vechi“ lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preț redus (soldare, lichidare, promoționale);

• orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoțională etc.), trebuie să fie însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri“, „lichidare“, „promoții“ etc.), însoțită de data de debut și de durata acesteia.

De asemenea, în cazul în care oferta este deja în derulare, cumpărătorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „in limita stocului disponibil“.

Sursa citată vă sfătuiește ca, în momentul cumpărării, să verificați dacă mai este valabilă și dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat).

La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la pret de 2“, trebuie să verificați prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a putea fi comparat cu prețul pachetului promoțional.

Atunci când aveți orice fel de nelămuriri privind orice campanie făcute prin orice mijloace (în magazin, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site etc.), solicitați informații suplimentare!

 

 

Lasă un răspuns