Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR ) a reacționat la o propunere legislativă care vizează intrarea în vigoare a unor noi restricții pentru piața tutunului (L443/2019). ANCMMR a solicitat, printr-o scrisoare oficială adresată Senatului României, respingerea acestei propuneri legislative.

tigari magazine

Conform economica.net, propunerea urmărește interzicerea expunerii la punctul de vânzare a produselor din tutun, cu excepția tutungeriilor (magazine dedicate exclusiv acestui tip de produse), categorie limitată la doar câteva magazine, aflate doar în orașele mari.

ANCMMR susține însă că unul dintre efectele acestei legi ar fi orientarea consumatorilor spre comerțul ilegal. În sprijinul acestei afirmații, se dă exemplul Marii Britanii, care a adoptat o lege similară. Astfel, potrivit sursei citate, la momentul introducerii unei măsuri similare, comerțul ilegal cu țigări din Regatul Unit se situa la 10% din piață pentru ca, în 2017, aproape să se dubleze, ajungând la 18%, ceea ce a generat pierderi atât pentru stat, cât și pentru agenții economici.

Analiza de impact a autorităților din Marea Britanie a calculat că interzicerea expunerii și refacerea stocurilor în magazinele de proximitate adaugă 1,5 ore/ săptămână. Pentru micul comerciant român, aceste 1,5 ore transpuse în plata salariului minim, înseamnă un cost anual suplimentar de circa 3.600 lei, adică încă un salariu și jumătate.

În România există circa 70.000 de puncte de vânzare în care se comercializează țigarete și produse din tutun, de la magazine de proximitate, chioșcuri, standuri, magazine sătești la minimarketuri și mari lanțuri comerciale, de la baruri, restaurante și bufete la cafenele, iar activitatea acestora va fi serios afectată de o asemenea prevedere.

Potrivit unui studiu Eurobarometru amintit de sursa citată, fumătorii cumpără țigarete mai ales de la magazinele de proximitate (în proporție de 70%, unul dintre cele mai ridicate procente din Europa), ceea ce generează profit suplimentar pentru comercianți – coșul de cumpărături al unui fumător e cu peste 30% mai mare decât cel al unui nefumător. Orientarea fumătorilor către tutungerii sau către piața neagră va duce astfel la scăderea cifrei de afaceri a micilor magazine cu 35% până la 50%, ceea ce va antrena și pierderea de locuri de muncă.

 

Ai avut probleme cu produsele cumpărate de la un magazin? Un vânzător te-a tratat cu lipsă de respectă? Împărtășește-ți experiența pe YesComment.ro! Intră aici, înregistrează-te și povestește întregii țări experiența prin care ai trecut!

Lasă un răspuns