fbpx

Reclamații ignorate, telefon care nu funcționează – probleme grave descoperite la Protecția Consumatorilor

După o acțiune de documentare care a vizat perioada ianuarie 2019-decembrie 2020, Corpul de control al Primului ministru a descoperit o serie de probleme la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Astfel, conform hotnews.ro, Telefonul consumatorului nu a funcționat deloc timp de mai multe luni, unele petiții trimise prin email nu au fost luate în considerare, în timp ce la altele s-a răspuns extrem de greu și de târziu.

 

anpc

 

Telefonul Consumatorilor, indisponibil

Până pe data de 16 mai 2020, ANPC a avut un contract de prestări servicii cu compania Orange România S.A. pentru Telefonul consumatorilor (021)955. De la această dată, contractul nu a fost reînnoit, astfel că Telefonul consumatorului (021)9551 a fost redirecționat către CRPC Regiunea București-Ilfov.

Ulterior, începând cu 1 august 2020 apelurile urmau să fie redirecționate și preluate, prin rotație, câte o lună, de personalul fiecărui Comisariat Județean. Din motive tehnice însă, serviciul nu a funcționat până la data de 5 august, după care a fost redirecționat către numărul 0759 044 923.

Apoi, cu toate că reprezentanții ANPC au comunicat că acest serviciu este funcțional începând cu data de 06.08.2020, membrii echipei din cadrul CCPM nu au putut apela numărul consumatorilor (021)9551în mai multe zile: la data de 07.08.2020–ora 13:44, la data de 10.08.2020–ora 15:43 și la data de 11.08.2020–ora 09:12.

 

Peste 3 000 de reclamații, nesoluționate

În perioada 1 ianuarie 2019-30 iunie 2020, la ANPC au fost înregistrate 133 080 de reclamații. Dintre acestea, 94 444 (reprezentând 70,97%) au fost soluționate, 24 335 au fost considerate neîntemeiate, iar 3 780 au rămas fără soluționare.

Corpul de control al primului ministru a constatat mai multe neconcordanțe legate de numărul reclamațiilor. Conform datelor transmise Corpului de Control și raportului de activitate al ANPC, din numărul total al petițiilor de 87 066, înregistrate în 2019 la nivelul ANPC, un număr de 34 340 petiții au fost aferente regiunii București-Ilfov.

Cu toate acestea, în Baza de date generată de programul informatic implementat la nivelul CRPC București-Ilfov au fost înregistrate în anul 2019 un număr diferit, de 35 801 petiții, dintre care 27 762 petiții în București și 8 039 în zona Ilfov.

Prin urmare, s-a constatat o diferență în plus de 1 461 de petiții înregistrate în anul 2019, în baza de date generată de programul informatic implementat la nivelul CRPC București-Ilfov, față de numărul petițiilor prezentat pentru aceeași perioadă în Raportul de activitate al ANPC 4251/27.04.2020 și Centralizatoarele transmise CCPM în data de 22.07.2020.

Astfel de neconcordanțe între baza de date a CRPC București-Ilfov și evidențele întocmite la nivelul ANPC se mențin și în primul semestru al anului 2020.

Pentru perioada 1 ianuarie-30 iunie 2020 au fost înregistrate în baza de date un număr de 21 928 petiții transmise către CRPC București-Ilfov, din care 17 039 petiții pentru București și 4.889 petiții pentru Ilfov.

Însă în Centralizatoarele transmise CCPM în data de 22 iulie 2020 au fost evidențiate un număr de 22 047 de sesizări, cu 119 mai multe față de numărul înregistrat în baza de date.

 

Întârzieri de un an de zile la soluționarea petițiilor

Prin sondaj, a fost analizat și modul de soluționare al celor 56 387 de petiții înregistrate la Comisariatul Regional București-Ilfov.

În urma acestei acțiuni, s-au constatat următoarele probleme:

  • repartizarea petițiilor spre soluționare s-a realizat cu întârziere, chiar și după o perioadă mai mare de un an de zile de la înregistrare;
  • soluționarea petițiilor s-a efectuat cu depășirea termenului legal prevăzut de legislația incidentă, respectiv 30 de zile de la data înregistrării;
  • redirecționarea petițiilor s-a realizat cu depășirea termenului legal prevăzut de legislația incidentă, adică 5 zile de la înregistrare.

În apărarea lor, reprezentanții ANPC susțin că petițiile care figurează a fi fost repartizate cu întârziere au fost, în fapt, reveniri sau completări. Ei nu au prezentat și documente care să susțină afirmații.

Corpul de Control a ajuns, de asemenea, la concluzia că personalul din cadrul Compartimentului relaţii cu publicul, comunicare și mass-media din cadrul ANPC-sediul central a exercitat în mod defectuos atribuțiile de serviciu, constând în neînregistrarea și netransmiterea spre soluționare a unui număr de 56 de petiţii primite din 2017 până în prezent prin intermediul adresei de e-mail office@anpc.ro. Corpul de control consideră că această conduită a avut drept consecință încălcarea dreptului constituțional al cetățenilor.

 

Mai multe de jumătate din măștile de pe piață, neconforme! Care sunt farmaciile și supermarketurile amendate de Protecția Consumatorilor

Scandal la o pensiune din Cluj: acuzații de violențe fizice și amenințări cu judecata

  1. […] Reclamații ignorate, telefon care nu funcționează – probleme grave descoperite la Protecția Consumatorilor […]

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.