Pesticidul chlorpyrifos, interzis în Uniunea Europeană deoarece poate afecta creierul copiilor, a fost descoperit, conform informațiilor oferite de Asociația Pro Consumatori (APC), în 7 loturi cu pungi cu stafide la 500 de grame comercializate în 133 de magazine din lanțurile Selgros și Carrefour.

stafide infestate

APC a transmis că stafidele cu probleme aparțin producătorilor Orlando’s și mărcii proprii a magazinului Carrefour.

Așa cum se întâmplă în toate alertele ridicate pe site-ul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nu se precizează care a fost nivelul de pesticid chlorpyrifos identificat în acest produs. De asemenea, nu se menţionează nici perioada în care au fost comercializate stafidele.

 

Probleme cu depistarea pesticidelor din fructele comercializate în România 

Președintele Asociației Pro Consumatori, Costel Stanciu, a declarat: „Din păcate, consumatorul român nu are posibilitatea să verifice dacă legumele/fructele achiziționate dintr-un hipermarket conțin reziduuri de pesticide.

Informațiile prezentate consumatorului în marile magazine, de tip hipermarket, cu privire la legumele/fructele aflate la vânzare, se referă doar la: țara de origine, clasa de calitate și prețul per unitatea de vânzare, și foarte rar, sunt menționate informații privind tratamentele chimice aplicate după recoltare.

Pentru consumatori, în special pentru cei vulnerabili (copii, femei însărcinate, vârstnici și cei cu afecțiuni medicale cronice), sunt importante informațiile referitoare la tratamentele chimice aplicate legumelor/fructelor după recoltare. Acest tip de date îi poate ajuta să facă alegeri în cunoștință de cauză și să evite anumite afecțiuni medicale generate de aceste substanțe chimice.

Totodată, instituțiile statului, respectiv Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Autoritatea Națională Fitosanitară, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, nu aduc la cunoștința consumatorilor rezultatele acțiunilor de control întreprinse, nu se implică în campanii de informare și educare prin intermediul cărora consumatorii să fie informați despre efectele nocive asupra sănătății a acestor pesticide, despre infrastructura existentă la nivel național etc.

Dacă consumatorii ar fi educați în acest sens, ar putea să capete deprinderi privind solicitarea de informații de acest tip, ar putea face alegeri conștiente, numai în funcție de absența încărcăturii chimice a legumelor/fructelor.“

Lasă un răspuns