Din cele 433 de negocieri între bănci și clienți înregistrate în acest an de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), în 80% părțile au acceptat soluțiile propuse de negociatori.

banci romanesti ianuarie martie 2020

Anul trecut, rata de acceptare a fost mai mare, situată la 85% din cazuri, conform unui comunicat al instituției amintite.

În 65% din cazurile eşuate, clienţii au fost cei care au refuzat varianta propusă de CSALB. În 25% din cazuri refuzul a venit din partea băncii, în timp ce în 10% din cazuri ambele părţi au respins propunerea de soluţionare.

În raport cu IFN-urile, în acest an fost deschise doar 13 dosare de negociere, iar în 8 dintre acestea părţile nu s-au împăcat.

CSALB a oferit și câteva exemple în care negocierile au eșuat, după ce consumatorii au refuzat soluțiile propuse de consiliatori:

  • după negocierea care avea ca obiect reechilibrarea a două contracte de creditare, conciliatorul a propus părţilor conversia ambelor credite din CHF în lei, cu un discount de 17,5% pentru un credit din anul 2008 şi de 25% pentru un credit din 2007. În urma conversiei dobânda aferentă ambelor credite urma să fie IRCC + 3.5%, însă consumatorul a refuzat propunerea.
  • reducerea comisionului de administrare de la 0,12% la 0,06%, ceea ce ar însemna o economie de 1.050 de franci elvețieni. Acordul includea şi posibilitatea restructurării creditului dacă respectivul consumator ar fi întâmpinat probleme financiare.
  • într-un dosar de conciliere în care părţile au ajuns după executare silită a imobilului, consumatorul a refuzat soluţia de reducere cu 50% a sumei rămase de achitat şi reeşalonarea diferenţei pe o perioadă de 7 ani, cu dobândă zero. Reducerea de 50% oferită de bancă reprezenta suma de 41 100 lei.
  • consumatorul, fost angajat al băncii cu care a negociat în cadrul CSALB, a solicitat anularea comisionului de administrare perceput lunar (aproximativ 40 de euro/lună) şi restituirea lui din 2008 până în prezent. Banca a acceptat eliminarea acestui comision doar pentru o perioadă de 12 luni, motiv pentru care consumatorul a refuzat soluţia propusă.
  • în cazul încercărilor de soluţionare directă dintre un consumator şi o bancă comercială (fără parcurgerea etapelor unei concilieri în cadrul CSALB), un consumator a refuzat o ofertă de aproximativ 60 000 de franci elvețieni, preferând să se adreseze instanţei pentru soluţionarea litigiului cu banca.

 

 

Lasă un răspuns